The First Brand Kiss of Webretail

Vouwkarton Platform Nederland organiseerde op 23 november 2016 een seminar rond e-commerce verpakkingen

The First Brand Kiss of Webretail
Net zoals we onze marketinginzet steeds meer afstemmen op de aankoopverschuiving “van schap naar scherm”, is het van belang om oog te hebben voor de bijbehorende verschuiving van merkbeleving bij het eerste fysieke contact vanuit consumentenperspectief; “The First Brand Kiss of Webretail”. 

Dat is immers exact wat het is: als we een online besteld pakketje ontvangen en uitpakken is dat als de eerste kus die consument en merk uitwisselen. De eerste kus die vaak een onvergetelijke indruk achterlaat.

The First Brand Kiss of Webretail

De doorontwikkeling van Moments of Truth
Procter & Gamble CEO Alan Lafley introduceerde in 2005 de begrippen “First Moment of Truth” (FMOT) en “Second Moment of Truth” (SMOT) in retail marketing. Het eerste koopbeslissingsmoment of contactmoment verandert onder invloed van de opkomst van online shopping. Google duidde dit in 2011 met het “Zero Moment of Truth” (ZMOT) waarbij de consument online een koopbeslissing neemt.

Vanuit brand packaging-perspectief verschuift met de groei van online aankoop het eerste fysieke contactmoment wat een consument met het product heeft van het schap naar het aflevermoment van de online bestelling. Dit roept de vraag op in hoeverre verpakkingen die voor schapverkoop ontwikkeld zijn, ook het maximaal marketingeffect hebben als ze online aangeschaft zijn en bij de consument worden afgeleverd.

Seminar tijdens Packaging Innovations 2016
Vouwkarton Platform Nederland heeft dit thema op de kaart willen zetten door de organsatie van het seminar 'The First Brand Kiss of Webretail' tijdens verpakkingsbeurs Packaging Innovations 2016.

Onder leiding van Bert van Loon verzorgden Siem Haffmans van Partners for Innovation en Philippe Christiaansen en Mike Zuurbier van PostNL een presentatie, waarna tijdens een paneldiscussie verder op het thema werd ingegaan. De presentaties kunt u hieronder downloaden.

Het expertpanel bestond uit de volgende personen:

  • Siem Haffmans, Philippe Christiaansen, Mike Zuurbier, Gerard Molenaar (Verpakken Magazine) en Peter Klein Sprokkelhorst (voorzitter Vouwkarton Platform Nederland)

Voor meer informatie over dit project neemt u contact op met Rogier Krabbendam, secretaris Vouwkarton Platform Nederland. 


Vouwkarton Platform Nederland werd door de volgende partijen ondersteunt bij de organisatie van het seminar:

Partners

PostNL  Partners for Innovation  Pro Carton 


Mediapartners


Marketingfacts 
Verpakken

 

Gepubliceerd op:  29 november 2016 608 x bekeken